Translate

söndag 27 december 2015

Kommunala vinster

Kanske är man ett undantag,som
bor i hyresrätt i dagens samhälle.
Men efter att ha ägt några bostadsrätter
genom åren,så känner jag mig,
nöjd med att bo i hyresrätt.

Lite sköna förluster i början
av 90-talet,samt lite annat krångel,
fick mig att ge upp ägandet.
Med facit i hand skulle man nog
investerat igen och sedan sålt dyrt.
Men inte fan hade jag blivit lyckligare av det.
Läst inredningstidningar,bytt kök och
färgmatchade tapeter.
Bara en belastning.

Som en trogen läsare av hem och hyra.
Hyresgästföreningens tidning.
Så fick jag mig en stilla chock,när
jag läste att det kommunalägda bolaget,
Partillebo.Som vi hyr hos,gör en
rekordvinst på strax över 20,000 sek.
Det är per år och lägenhet.

Snabbt och lätt googlade jag fram
att Partillebo innehar ca 3700 lägenheter.
En snabb uträkning ger en liten nätt vinst
37 miljoner.

Klart att de slår sig för bröstet och
talar om vilka nyproduktioner,de
minsann gör för vinsten på
de gamla lägenheterna från 60-70 talet.

Men det är ju inga billiga lägenheter som
de bygger.Inget för ungdomar som behöver
flytta hemifrån.

Jag kan tänka mig att 10 miljoner går
i årslöner till direktören och andra
hög uppsatta i kommunen,som
förvaltar Partillebo.

Konstigt att hyrorna ändå
måste höjas varje år.
Något känns ruttet och luktar illa.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar