Translate

söndag 29 november 2015

Jag ser dig

Jag ser den gamle mannen på håll.
Jag ser hans trötta blick när jag kommer nära.
Julrushen har startat.
Kan inte vara lätt att armbåga sig fram,
när man blivit äldre.Balans och syn är inte 
längre,vad det en gång var.

Som om det inte räcker med,
att kroppen blir sämre.
Ensamheten och osynligheten.Den måste vara
hundratals många,gånger svårare.
Samhället är helt enkelt inte skapat för 
att bli äldre.

Du producerar inget länge.
Inte heller konsumerar du lika mycket,
som en yngre människa och framför allt.
Takten är allt för långsam.

Man är förlegad och en belastning.
Det bästa för samhället är ju att 
man dör precis innan pensionen.
Vi ska se oss själva,som odödliga.
tills att åldern kommer i kapp oss.
Ja ,sedan är det för sent.
Då får man skylla sig själv liksom.

Men djupt inom sig vet nog de flesta,
vad som väntar i framtiden.
En väg som de flesta måste gå igenom,
ålderdomen.

Men jag såg dig i folkvimlet.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar