Translate

söndag 1 december 2013

På samma gata

Här bodde min morsa en gång för länge,länge sedan.Staden är detsamma,men ändå är det oceaner av tid som passerat.Kommer den här bilden ha något värde för framtiden,troligtvis inte.Var våran tid i början av tjugohundra talet,något att komma ihåg eller var det bara en tidsepok av egoism och girighet.Det känns som det fanns ett annat framtidshopp,eller ska man kalla det en gemenskap.En slags tro på enkla värderingar och ett snällare samhälle i dåtiden.Kanske var det närheten till världskrigen som gjorde att man hade en annan syn på tillvaron.Våra livs viktigaste beslut i dag,handlar mer om att kunna göra en bra vinst på sin bostadsrätt,eller att följa heminredningars mode och nycker.I dåtiden kunde en hel familj leva tillsammans i ett rum och kök,helt uppenbart så fungerade det också.

Jag vet inte var de här tankarna kommer ifrån,är det bara ett ett önsketänkande att det var "bättre förr" i ett slags romantiskt skimmer.Jag förstår hur fattigt och enkelt livet kunde vara för sextio,sjuttio år sedan,långa hårda arbetsdagar och man fick vara glad för det lilla i livet.Så när jag står på den här platsen med min lilla dotter Josefin,en sen vinterkväll i November,och tankarna snurrar i huvudet.Så förstår jag att länken till den passerade tiden är minst lika viktig,som den till framtiden.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar