Translate

onsdag 24 april 2013

Sista utposten

Förra Lördagen var det dags för årets första Marstrands besök,jag och +Mikael Kvist gav oss ut som många gånger förr till ön i ganska god tid innan solen hade gått ner.Efter lite velande sökte vi oss ut till Skallens fyr,en vy som vi fotograferat flera gånger förut.

Inspirationen var väl inte på topp,dels skulle Mikael testa ett nytt objektiv och jag hade mest de trånga gränderna på framsidan av ön i tankarna.Men så plötsligt ser jag Mikael i sökaren,med sin ryggsäck.Jag ger honom min ficklampa och ber honom lysa på metalldörren och en vision om en bild tog form.

Att lösa bilden på plats var ganska omöjligt,då det fortfarande var för ljust för att kunna få en ljusstråle från ficklampan och det hade behövts en mycket starkare lampa.Men även med en riktigt kraftig lampa och ett nattligt mörker,så hade jag inte fått den teckningen i bilden som jag ville ha,den hade blivit för mörk helt enkelt.

Så det jag hade var en ljuskägla på dörren och en någorlunda bra exponering för att få med mycket detaljer i förgrunden.Jag jag inte brukar manipulera mina bilder,så blev det en del efterforskningar på Youtube innan jag kunde lägga till en konstgjord ljusstråle från ficklampan,kanske inte de mest trovärdiga resultatet men jag gick från en vision till en färdig bild och känner mig ganska nöjd.

Namnet får bli den "Sista utposten" 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar