Translate

fredag 22 februari 2013

Kvällsbilder XXX

Dagar o veckor blixtrar förbi,snart en vecka sedan jag tog de här bilderna. Lördagsnatten var ganska mild och förutom någon som rastade sin hund så var jag helt ensam,mellan de gamla industribyggnaderna. Som man ser på den första bilden,så ser man ju helt klart vart jag befann mig.

Jonsereds fabriker,grundat av skotten William Gibson som anlände till Göteborg redan 1797. Han började 1833 att bygga upp en segelduks fabrik i Jonsered. För att göra en lång historia kort,så utvecklades det hela till de så berömda skogsverktygen med namnet "Jonsered". En annan viktigt anektod är att William Gibson löste ut sin svåger Alexander Keiller,ur företaget. Keiller återvände till Göteborg där han grundade en mekanisk verkstad som utvecklades till Götaverken, Han har också namngivit Keillers park som är beläget uppe vi Ramberget. Så de här två skottarna har verkligen haft ett finger med i Göteborgs industriella utveckling.

De gamla fabrikerna är väldigt vackra i sitt rödbruna tegel och så långt man komma från dagens glas och stålbyggnader.Jag kommer att återkomma till platsen inom en snar framtid,för här finns många fina motiv.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar