Translate

söndag 27 januari 2013

Kvällsbilder XXIV

Lördagskväll,tåget står som en sovande dinosaurie på sitt sidospår.Ett stilla hummande är allt som hörs från jätten på spåret. Kylan har släppt sitt mest extrema grepp,men det räcker att stå stilla en liten stund för att tappa känsel i fingrar. Det är inte utan att man längtar efter varmare årstider.

Kvällen till ära så passar jag på att testa ny optik,som jag läst mycket gott om. Nikon 28mm 1,8. Eftersom det fanns en hel del information och tester på nätet,så visste jag ju att den skulle prestera bra. Men jag måste ändå säga att jag blev glatt överaskad. Riktigt bra skärpa och framför allt grymt bra motljus egenskaper,inga jobbiga flares (viktigt för mig som helst fotar i kvällsljus). En lätt distortion i bildens ytterkanter (hade väntat mig mer distortion),då den är ganska vidvinklig. Så är du sugen på en vidvinklig prime till din Nikon FX så vänta inte utan slå till.

Jag märkte även att ny optik med andra egenskaper,kräver nytt tänkande. Gå nära eller ännu närmare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar