Translate

söndag 11 november 2012

Allas rätt att tälta

Jag hajade till direkt när jag såg den lime-gula tält duken.Nu ska man ju inte tro att det är någon liten nöjesutflykt i det gröna,utan här är det någon som hamnat utanför våra sociala skyddsnät och fallit ner i det mörka vakuumet som hemlös.

Men det här första gången jag sett det så nära själva Partille centrum,då vi bara befinner oss cirka femhundra meter från köpcentrum och andra inrättningar som tillhör ett väl fungerande samhälle.Det enda som jag gillar i den här situationen är hur perfekt han eller hon har placerat sin tillfälliga bostad,för strax bakom träden ligger Partilles kommunhus,med bland annat sociala myndigheterna.

Undrar hur de ställer sig till en sådan här pionjär anda? Kan tänka mig att de kommer att skicka dit polisen för att rensa den kommunala lilla parkmiljön.


Jag kan bara tänka mig hur rått och kallt det måste vara att krypa ner i sovsäcken en regnig November kväll.Men det här kommer nog att bli en allt vanligare syn i framtidens Sverige.Företag varslar sina anställda på ren rutin,innan vi vet ordet av så kanske vi i den stora "massan" som fortfarande har arbete och anställning en dag står där på bar backe,men hur var det Ann Wibble sa när hon var finansminister på 90-talet. "Att alla borde ha en årslön på banken"..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar