Translate

torsdag 27 september 2012

En provisorisk soptipp

Det är alltid lika spännande att se vad som döljer sig under ytan i våran närmiljö.I det här fallet handlar det om en ganska stor bit tomt,där en kolvrings fabrik vid namn Daros huserade.Tomten gränsar alldeles intill det svällande köpcentret Allum och kommunens olika inrättningar och byggnader.

Om jag kommer ihåg rätt på ett ungefär, köptes det stycket tomt upp av Coop för ca tio år sedan.De hade storslagna planer om att bygga köpcentrum,men på något sätt sattes allt i halt och Ica fick etablera sig i Partille innan Coop.Det har varit rykten om att tomten innehöll gift,till att Ica krävde av kommunen att få etablera sig med ensam rätt under ett visst antal år,innan coop fick sätta spaden i Jorden.

Om jag ska gissa på något av alternativen så sätter jag en peng på det sistnämnda.I spelet med pengar så finns det inga hämningar.

Under tiden som tomten legat i träda,så verkar det som det växt fram en improviserad liten soptipp som kan konkurrera med kommunägda Renovas anläggning några kilometer här ifrån.Här kan man ju slänga vilken tidpunkt som helst på dygnet (helst nattetid !),det finns ingen begränsning hur många gånger du får slänga skräp om året.Den verkliga fördelen är att du slänga dina använda däck,utan att behöva söka upp en däckfirma och dessutom betala en avgift för det.(Kanske något för kommunen att ta till sig).

Det som verkligen förvånar mig att den här lilla tippen har fått växa fram så nära kommunhuset,de lokala politikerna borde ju se det som en skamfläck för deras kommun som är så starkt på frammarsch.Men sedan gick ljuset upp för mig,Coop äger ju tomten.Då ger de väl blanka fan i hur det ser ut,det skulle ju bara vara en onödig kostnad att rensa upp marken.

Men efter lite googlande,så såg jag att 2013 ska bygget börja,tydligen ska det växa fram ett enormt köpcentrum i Coops regi,samt att bostäder ska byggas.Partille ska tydligen gå från att vara en förort,till att bli  en "förstad" till Göteborg,som det så fint heter.

Personligen tycker jag det räcker med ett stort köpcentrum i en kommun av Partilles storlek.Sedan är de så likriktade och fruktansvärt tråkiga.Jag kan sätta min högerhand på att bostäderna som ska byggas kommer att vara dyra bostadsrätter,inga billiga hyresrätter för ungdomar och familjer med mindre möjligheter.Kalla mig gärna pessimist, det skiter jag i.



































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar