Translate

måndag 14 maj 2012

Röde Orm

Den här viadukten eller brosystemet kom som en välsignelse för oss som pendlar mellan E6,E45 till E20.Den döptes till Röde Orm, ja det är väl ganska uppenbart.Som sagt det har varit helt underbart att slippa sitta i dessa tröttande och fruktansvärda köer i den föråldrade Tingstadstunneln, som byggdes redan 1969.Man kan lugnt säga att den inte klarar av det rådande trafiktrycket.


Nu kommer baksidan av myntet,Röde orm ska betalas.Vi får trängselskatt från o med januari 2013 i Göteborgs regionen.Nu är det fler projekt som ska finansieras av de här skattepengarna,ny älv tunnel och bro över älven.Tyvärr har jag ca: sex mil fram och tillbaka till min arbetsplats och hemmet,så är läget liksom,inget att göra åt i dessa tider.


Jag tycker att det räcker med skatten på bensinpriset och vägskatten,nu ska man betala för att ta sig fram på de nya lederna också! Hur många tusen i månaden ska man behöva lägga ut för att bara ta sig till och från sin arbetsplats? -Men åk kollektivt då ,svar nej jag vill inte gå upp klockan halv fyra på morgonen för att åka buss och vara framme klockan sex på morgonen på min arbetsplats.Jag ställer mer än gärna bilen när jag är hemma,det funkar utmärkt att gå och cykla till affärer och in till staden.Men just när man ska iväg tidiga mornar i kanske regn och minus grader till sin arbetsplats,ja då vill jag åka bil.


Jag förstår att alla måste vara med och betala om man vill kunna åka någorlunda snabbt och säkert,men att lägga skatter på skatter känns inte så roligt.Om det hade gett något i andra ändan liksom,att sjukvård och sociala skyddsnät hade kunnat förbättrats så hade jag inte sagt ett knyst om det hela,men det kan man glömma direkt.Om man ser på det i ett större perspektiv så ökar sådana här åtgärder bara stressen ännu mer.Folk vill tjäna mer pengar för att kompensera för nya avgifter.Man ska ta sig snabbare och enklare till köpcentrum och sina arbetsplatser,allt ska effektiviseras.


Då jag mycket hellre är ledig än att arbeta,så tror jag den rätta vägen är att gå ner i arbetstid,det man förlorar mindre pengar från arbetsgivaren,tjänas ju in genom att inte köra bil med alla dess avgifter.Då kan man ju säga att man tar ett steg ut ur "ekorrhjulet" också,vilket inte är så dumt.
Så får det nog fan bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar