Translate

onsdag 7 mars 2012

Mina Mellanformats kameror

Min första mellanformatare som ropades in på Tradera för några år sedan.Väldigt nyttigt att testa på en sådan här kamera om man är van vid digitalkameror.Allt är manuellt från ljusmätning till att dra fram filmen,kan säga att det blev några dubbelexponeringar på första rullen.
Skärpan ställs med avståndsmarkeringarna framme på objektivet.Man får alltså utgå från "sunny 16 rule" och ta sig vidare därifrån.
Men vid andra rullen så satt ganska många bilder,den visade sig ta riktigt bra bilder,inga ljusinsläpp.



Yashica-Mat en riktig pärla,vacker och välbyggd.Här går att ställa skärpan direkt på mattskivan,samt med hjälp att ett förstoringsglas.Tyvärr är det väldigt svårt att se exakt var man lägger skärpan på mattskivan då den är ganska mörk.Däremot är det en väldigt vacker bild man ser i mattskivan med sina röda rutnät.Ljusmätning finns inte heller men däremot så kan man inte dubbelexponera då veven drar fram en filmruta i taget.Den tar väldigt fina bilder med bra skärpa,men ändå har de en slags mjukhet över sig som jag tycker om.


Mamiya 645 super är också en vunnen auktion på Tradera.Här finns allt utom autofokus kan man säga.Jag har bara tagit en rulle med den,då jag väntar på en trådutlösare från USA.Men jag är väldigt nöjd med den fösta rullen.Den här kommer användas med stativ och trådutlösare,då den känns lite otymplig och kantig att bära omkring någon längre stund i händerna.Absolut inte samma urverks kvalite' som Hasselblad och inte så vacker,men den funkar fint och tar bra bilder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar